Saturday, March 27, 2010

FISH GHOST

Pada hari ini (aku dok umah sensorg) aku nak menceritakan tentang seseorang yang paaaaling aku sayang. Nama beliau ialah Azmi bin Yusof. So.., mestilah baba aku, suami Mama aku. Hee... Di sini, aku nak cerita tentang tabiat beliau. Bila sebut tentang ikan, seolah-olah sinar mata beliau mengeluarkan cahaya gemerlapan bak bintang di langit (erkk). Pantang nampak ayaq sungai or 'lubuk' ikan, mula la dia kata, "ish..., ni kalau mengai..." (berangan la tuuu) lalu akan timbullah rungutan kebosanan aku, selaku anak beliau dan mama.


Mengikut perkembangan bo' kai..., dulu tercipta dengan hanya sebatang buluh. Tapi kini..., kepelbagaian bo' kai semakin canggih. Revolusi katakan. Haha. Sesuai dengan peredaran masa laaa.. Yang paling latest..., joran yg panjang tu bleh 'dikerat' kepada 3 or 4 bahagian. Dengan ini, ia akan memudahkan kaki pancing (seperti baba aku) bleyh bawak joran depa kemana-mana saja depa p. Maksudnya?? Spare beda buh lam bonet reta (seperti baba aku juga). Tali pancing tu sentiasa berteman ngan joran. Ya laaa.... Lau putuih tapi x bawak tali? Sodaqallahul'azim la jawab dia... Gian x sempat habeyh. Tali pun macam2 jenis. Hat untuk average.., tebai niyh..., hat b'kilo2 tu tali lain plak. X kan la nak pancing ikan tapah hat b'puluh2 kg tu pakai tali tangsi hat besa? Agak2 la kan... Hehe.




Disebabkan Baba aku yg gila ngan ikan.., x heranlah aku taw rapala tu mnatang apa dari aku 5 6 tahun. Tapi aku berani (kerat kuku) kata x semua orang tau apa itu rapala. Haa... Mungkin dia taw bentuk rapala, tapi nama rapala tu dia x taw. Rapala ni bertujuan nak gantikan umpan macam cacing, belalang, anak tebuan, dan segala macam jenis umpan yg digunakan oleh kaki pancing.

ni rapala hat standard kaki pancing guna. hat lagi advance..., lagi dasyat laa


Kalaw x guna rapala pun..., no hal. Mata kail buh umpan la jawab dia. Wahai Munirah.., x kan hg x minat mancing cam baba? Jawapan dia... Aku minat suatu ketika dahulu ketika aku di zaman kanak-kanak. Tapi aku brenti sebab last tym aku p mancing kat sungai di tepi bataih mah Tok Misah, ikan puyu yang aku dapat setelah menyentak bo' kai kena di mulut pas uu sekali ngan mata dia. Aduih.. Aku telah membutakan mata dia. Maafkan aku..... Sejak peristiwa aku membutakan ikan secara x sengaja 9 tahun dulu.., aku telah taubat nasuha.

walawpun b'darah jari kena mata hat tajam tuh..., kaki pancing x serik2.

Aku besa tanya Baba, "Best ka mengai? Bukannya syoq pun. Buang masa jaaa..." Bayangkan.., ada sekali tu Baba aku p mengai 5 jam.., dia wok balik 3 ekoq ja. Pheww~~. Kalaw aku?? Kem salam...... Terus baba aku jawab soalan aku, "Sapa kata? Mengai ni ajaq diri jadi penyabaq. Best mengai ni masa sentak ikan. Org hat p mengai taw la rasa cna..." Eleh... Puyun la Wan Ji Mie niyh.. Ha3.

hat ni beribu ringgit oo... jangan wat main

box tempat letak segala macam kelengkapan masa mancing


p/s: Naseb baik Baba bukan geng pancing hat p 3, 4, 5, 6, 7 hari tu... Alhamdulillah, lega..... Dia isi masa lapang ja ngan memancing.

.......................................................................


aku yg binau mata,
munirah azmi

No comments:

Post a Comment